تفاوت CPU و GPU ؛ مقایسه فرق سی پی یو و جی پی یو از نظر عملکرد و کاربرد پلازا

قوی‌ترین پردازنده‌های اینتل از سری Core i9 و پایین‌رده‌ترین آن‌ها نیز از سری پنتیوم هستند. انتخاب مادربرد مناسب یکی از اساسی‌ترین بخش‌های فرآیند خرید CPU ای ام دی است. مورد دیگری که باید به آن دقت داشت این است که پردازنده AMD روی مادربردهایی که برای پردازنده‌های اینتل طراحی شده‌اند یا برعکس، به هیچ عنوان نصب نمی‌شوند. گاهی بر روی پردازنده‌ها نام شرکت سازنده به صورت کامل و گاهی به صورت علائم اختصاری مخصوص شرکت مشخص می‌شود.

  • از سوی دیگر، AMD هم در سری رایزن از پردازنده‌های ۷ نانومتری رونمایی کرد و از رقبای معماری x86-64 خود پیشی گرفت.
  • در صورت نبود این امکان، CPU مجبور به خواندن مستقیم از روی هارددیسک بوده، که نیازمند زمان زیادی میباشد.
  • در شبکه ای که کلاینت ها به صورت زیروکلاینت باشند و دارای هیچگونه تجهیزات سخت افزاری نباشند، کاربران برای پردازش و ذخیره اطلاعات با این زیروکلاینت ها، کاملا به سرور وابسته میباشند.
  • در حال حاضر بیشتر از یک دهه از شناخته شدن پردازنده های Intel Corei3 ،Intel Corei5 و Intel Corei7 توسط مشتریان میگذرد.

از مهمترین نکات هنگام خرید CPU، اعداد مربوط به مدل هر پردازنده مرکزی مثل اعدادی که بعد از Core i7 یا Ryzen 9 آورده می‌شود است. هر سال اینتل و AMD پردازنده‌های خود را با یک معماری جدید به‌روزرسانی می‌کنند. در شبکه ای که کلاینت ها به صورت تین کلاینت باشند و تجهیزات سخت افزاری محدودی داشته باشند، ایستگاه ها یا همان کاربران تین کلاینت به طور نیمه مستقل به پردازش و ذخیره اطلاعات میپردازند. معمولا در این شبکه ها، با توجه به تعداد کاربران شبکه، از یک سرور با پردازنده Corei5 یا  Corei7  استفاده میکنند.

AMD Ryzen 7 3800x

قیمت بالای این پردازنده سبب شده است که گیمرها و طراحان حرفه ای سراغ آن را بگیرند، اما اگر شما نیز با قابلیت های این سی پی یو آشنا شوید قطعا ترجیح می دهید یکی از این مدل ها را برای خود تهیه نمایید. این پردازنده یک محصول بی نظیر از کمپانی اینتل است که از سری پردازنده Coffee Lake بهره می برد. سی پی یو core i9 با قدرت پردازش بالای اطلاعات، یک محصول فوق العاده محسوب می شود که قیمت آن در حال حاضر از حدود 10 میلیون تومان شروع می گردد. توجه داشته باشید که همراه این مدل پردازنده، هیت سینک و فن ارائه نمی شود و برای خنک سازی آن نیاز است یک خنک کننده حرفه ای انتخاب نمایید که با این حساب دستتان در انتخاب خنک کننده دلخواه باز می باشد.

رایانه‌ها همواره دستگاه‌های الکترونیکی بزرگی بوده‌اند که توسط منبع برق تغذیه می‌شدند. اما، حرکت به سمت موبایل و ظهور گوشی‌ هوشمند این وضعیت را به وجود آورد که ما همواره یک رایانه را همراه خود داریم. پردازنده‌های موبایل برای عملکرد بهینه با مصرف انرژی کم طراحی شده‌اند تا باتری دستگاه تا حد ممکن دیرتر خالی شود. این نوع خنک کننده ها ساز و کار پیچیده تری نسبت به خنک کننده های بادی دارند و از یک مایع مانند آب برای دفع گرمای تولید شده توسط تراشه استفاده می کنند. نوع دوم انواع خنک کننده پردازنده، خنک کننده های آبی هستند که در سیستم های حرفه ای و رده بالا از آنها استفاده می شود.

علاوه بر CPU کامپیوتر، در سایر دستگاه‌ها نیز یک واحد پردازنده مرکزی وجود دارد. در کامپیوترهای مدرن و به خصوص گوشی‌های هوشمند، پردازنده به همراه سایر قطعات روی یک تراشه فیزیکی سوار می‌شوند. پردازش‌های بسیار پیچیده را اجرا می‌کند و برای پردازش گرافیک با رزولوشن بالا بکار می‌رود، اما برنامه‌نویسان نیز از آن برای پردازش سایر اموری که به محاسبات داده‌های گسترده نیاز دارند، استفاده می‌کنند. یک پردازنده می‌تواند هسته‌های کوچک‌تر را بر انجام وظایف متفاوت متمرکز کند و به این ترتیب قادر است چند عملیات را به‌سرعت و به‌طور همزمان انجام دهد. به همین خاطر هم برای بسیاری از کارها از انجام محاسبات سریالی تا استفاده عادی از سیستم مناسب است.

تشخیص مدل و نوع سی پی یو با CMD