انواع فرش ایران از نظر سبک و جنس

درنتیجه بافت بسیار ریز و ظریفی دارند. در طرح و نقشه فرش مشهد معمولا از گلهای درشت شاه عباسی که ساقه های نازک و ظریف دارند استفاده می شود. یکی از ویژگی های مشترکی که در تمام قالی های جوشقان وجود دارد طرح های شکسته است که در این قالی به چشم میخورد. یکی از صنایع دستی ارزنده کشور ما فرشبافی می باشد، روزانه انواع مختلفی از این فرش ها در کل کشور بافته می شوند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در کل فرشهای دستباف ایرانی به سه دسته تقسیم می شوند: فرش دستباف شهری، فرش دستباف روستایی و فرش دستباف ایلیاتی ، البته دسته بندی های دیگری نیز موجود است که ما به سه دسته اصلی و قدیمی می پردازیم. اگر فضای خانه ما خیلی بزرگ باشد و کماثاثیه نشان دهد. فرش ایرانی از نظر اندازه متفاوت است و با توجه به ابعاد هر کدام اسم مخصوص به خود را دارند؛ که از کوچک به بزرگ با نام های پادری، دورنما، پشتی، رومبلی، زین پوش، خرسک، ذرع و نیم، دو زرعی، سجاده ای یا جانمازی، قالیچه، پرده ای، کناره و میان فرش، گبه و قالی شناخته می شوند.

جذابیت آن به نسبت طول عمری که دارد کاهش پیدا میکند.

برای اطمینان از کیفیت بافت بهتر است پشت فرش را به خوبی بررسی کنید. در فرش های نیمه دستباف، پشت فرش، خالی است. طرز قرارگیری تار و پود در فرش ها ممکن است متفاوت باشد و با توجه به درجه قوس گره در پشت فرش به انواع فرش تمام لول، فرش نیم لول و فرش لول تقسیم می شوند. فرشهای بزرگتر معمولاً گرانتر از فرشهای کوچکاند، هرچند این قضیه برای تمام فرشها، به ویژه فرشهای کمیاب و کلکسیونی صادق نیست. نقشه ها ذهنی می باشند و معمولاً از طرح هایی استفاده می شود که از نسل های گذشته به حال انتقال یافته و با اعمال تغییرات جزیی در همان چهارچوب آداب و رسوم موجود در منطقه است. برای بافت گلیم معمولاً از نقشه استفاده نمی کنند.

آن­ها نقوش دیگری مانند الماس، گل، عناصر بیضیوی و خمیده را از بافندگان مغول الهام گرفته و در فرش­های خود بکار می­بردند. فرش قشقایی غنی از رنگهای پررنگ و زیبا مانند قرمز، شرابی و قهوهای است. فرش ایرانی از دیرباز، به دلیل نقش و نگار زیبا مورد علاقه مردم جهان بوده است. فرش کاشان از دیرباز بهترین فرش در جهان بوده و میتوان فرش ایران را با قالی کاشان شناخت با پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه های پیشرفته به صنعت فرش ماشینی ایران ، شهر کاشان قطب صنعت فرش ماشینی و بازار فرش ماشینی ایران شد. با انجام این کار میتوان فرش را نو و دستنخورده نگه داشت.

امروزه فرش هایی در نواحی دیگر بافته می شوند که این فرش ها نیز به نام فرش قم شناخته می شوند. فرش ایرانی در دنیا به لوکس بودن، وزن سبک و نقوش زیبا و سنتی شناخته میشود. فکر کردن راجع به سبک زندگیتان و همینطور در مورد عادتهای روزمره تان میتواند شما را به یک انتخاب مناسب در مورد فرش با طول عمری بالا سوق دهد. جذابیت آن به نسبت طول عمری که دارد کاهش پیدا میکند. قیمت پایین فرش هفتصد شانه نسبت به فرش های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه سبب فروش بیشتر آن شده است . تنها عیب فرشینه ها ماندگاری پایین تر نسبت به فرش های ماشینی واقعی و همچنین مشکل رنگ دهی است که ممکن است در شستشو رخ دهد. به قسمت بالا و پایین ریشه ها توجه کنید تا رنگ آنها متفاوت نباشد. به علاوه پشت فرشهای اصیل دستباف موجهای سفیدرنگی دیده میشود که از یک ریشه تا ریشه دیگر فرش کشیده شده است.

ناگفته نماند طرح فرش نقش مهمی در تامین هارمونی دکوراسیونی شما در خانه خواهد داشت. یکی از فرش های معروف ایرانی در دوره ساسانیان فرشی نقش برجسته می باشد. یکی از تقسیم بندی های انواع فرش ایرانی از لحاظ سبک دسته بندی بر اساس جنس آن است. در این مقاله قصد داریم انواع فرش ایرانی از لحاظ سبک را مورد بررسی قرار دهیم. این فرشها به لحاظ قیمت از فرشهای ابریشم پائین تر هستند و الیاف آن از پشم تهیه می شود و ظرافت و ریزبافتی فرشهای ابریشم را ندارند ولی به لحاظ قیمت و هزینه به صرفه تر بوده و در عین حال زیبایی خاص خود را نیز دارند. ظرافت فرش عبارت است از شمار رج ها در واحد گره که معادل ۶.۵ الی ۷ سانتی متر است. با توجه به رج شمار فرش سه نوع فرش با نام های فرش درشت بافت، فرش نیمه بافت و فرش تمام بافت وجود دارد که رج شمار آن ها به ترتیب ۱۵ تا ۳۰، ۳۰ تا ۶۰ و ۹۰ رج به بالا است.

فرش طرح دار

اگر بخواهیم به طور خلاصه به بررسی بهترین برند فرش دستباف بپردازیم، باید بگوییم که لیست آنها به شرح زیر است. فرشهای دستباف معمولاً با نام محلی که فرش در آن بافته میشود یا اقوامی که آن فرش را می بافند شناخته میشود و به انواع شهری، روستایی و عشایری تقسیم می شوند. هر فرش شناسنامه ای دارد که با نام شهر، روستا و ایلی که به آن تعلق دارد معرفی می شود. طرحها و نقشهای گلیم با فرش تفاوت دارد و سادهتر است. اما یکی از تقسیم بندی های مهم در فرش دستبافت، تقسیم انواع فرش دستبافت از نظر اندازه است. در مرحله اول قبل از شستشو باید فرش را غبارگیری کنید .دو روش وجود دارد یکی از این راه ها این است که برای از بین بردن گرد و خاک ، فرش را بتکانید، یا با چوب بر پشت قالی بکوبید دقت کنید که ضربات چوب محکم نباشد که به بافت فرش لطمه بزند.

در گام اول بهتر است مختصری از شانه و تراکم تعریف کنیم .ریشه های بافته شده در طول فرش را تراکم فرش می گویند و به ریشه های بافته شده در عرض فرش را شانه فرش می گویند .قالی 700 شانه یعنی در هر متر عرض فرش 700 گره بافته شده است و فرش با تراکم 1000 یعنی در هر متر طول فرش 1000 گره یا ریشه بافته شده است . فرشهای دستباف دارای سه بخش طول یا تار، پود یا عرض و پرز یا ارتفاع هستند که اینها باعث تولیدو انواع مختلف فرش دستباف میشود. در استان فارس بخش عمده ای از تولید گلیم توسط زنان و دختران عشایر ساکن و کوچ رو قشقایی انجام می شود.

عشایر بلوچ از اصیل ترین و شاخص ترین عشایر ایران و شاید از آخرین بازماندگان ایلات و عشایر کوچ رو و دامدار هستند که هنوز زندگی و آداب و رسوم آن ها رنگی از زندگی دیرین عشایر دارد . در گذشته تار و پود آن از پشم سیاه رنگ بوده ولی امروزه به جای تار و پود از نخ پنبه نیز استفاده می شود .طراحی هندسی اصیل و استفاده از رنگهای تیره و غلیظ مانند قرمز، آبی تیره، قهوهای شکلاتی و مشکی از خصوصیات فرش دستباف ایلیاتی بلوچ است و لکههای کوچکی به رنگهای روشن و درخشانِ سفید، عاجی و نارنجی به فرش تنوع میبخشند.فرشهای بلوچ معمولا کوچک هستند و قطع کشیده و راهرویی دارند و برای استفاده به عنوان سجاده محبوب بوده و هستند. نقوش فرش دستباف ایلیاتی قشقایی برگرفته از زندگی کوچنشینی و مناظر دلانگیز طبیعی و حیاتوحش است. که از اصول طبیعی و ذهنی برای بافت این فرش ها استفاده می کنند، اصولا این فرش ها کمتر پیش می اید که شبیه به یکدیگر باشند چون بافنده از مناظر طبیعی و تجربه زندگی خود در بافت این فرش ها استفاده می کند.

در فرش تمام لول درجه قوس گره در پشت فرش ۹۰ درجه، در نیم لول این زاویه ۴۵ درجه و در فرش لول این زاویه صفر درجه است و به اندازه یک قطر نخ بین رج ها فاصله وجود دارد. در سالیان اخیر فرش هایی با رج شمار هزار نیز تولید می شوند. افراد ایل افشار در اصل از ترکمن هایی هستند که در ابتدا در ابتدا در ناحیه قفقاز و اطراف دریاچه ارومیه سکونت داشتند و سپس در دفعات متوالی به دستور شاهان صفوی و هم چنین نادر شاه افشار به اطراف کرمان کوچانیده شده اند و در این مناطق زندگی کرده اند. قالی 12 متری دست دوم بافت کرمان دارم قیمت آن در بازار چقدر است.

فرش ایرانی دارای تفاوت های بسیاری در زمینه تولید، شیوه بافت، جنس، کیفیت و… بسیاری از فرشهای قشقایی تماما پشمی هستند که جمع کردن و جابجایی آنها را در مسیر کوچ راحتتر میکند. این تقسیم بندی شامل موارد بسیاری از جمله شاه عباسی، اسلیمی، بته جقه، افشان، درختی، شکارگاه، فابی، بخارا، ماهی درهم و… فرش ایرانی نقوش متنوع و چشمنوازی دارد که مشهورترینشان طرح بته جقه، شکارگاه، قابی (خشتی)، هندسی، شاه عباسی، اسلیمی، افشان، واگیرهای، محرابی و … در هنگام انتخاب طرح فرش به ابعاد فضا توجه کنید و دقت کنید که فرش های با طرح ریز و شلوغ مناسب فضاهای کوچک نیستند. موقع خرید فرش ماشینی به کیفیت نخ بافت دقت کنید.

لیکن غالباً همان ذهنی بافی و رنگهای مرسوم پیشینیان خود را ادامه می دهند. در ادامه با قالیشویی زن همراه باشید. پس با ما همراه باشید. قبل از خرید فرش ماشینی بهتر است آشنایی لازم با انواع متنوع این فرشهای پر مصرف را داشته باشید و با توجه به اولویتها، شرایط، وضع اقتصادی و نیازتان، هر یک از آنها را انتخاب کنید. در سرتاسر فرش جوشقان نقش گل های چهار پر، گل های پر شکوفه و درختهای بید مجنون به شکلی ساده و فاقد جزئیات در قالب اشکال لوزی، بین ارکان مختلف فرش ارتباط ایجاد کرده اند. یکی از نکات مهم در ارتباط با فرش نحوه نگهداری و شستشوی آن است. یکی از تقسیم بندی های انواع فرش ایرانی از لحاظ سبک مربوط به محل تولید و بافت فرش است. با توجه به مطالب گفته شده سبک فرش ایرانی دارای تنوع بسیار بالایی است و این موضوع باعث شده است که افراد با توجه به توانایی مالی خود بتوانند از انواع مختلف آن استفاده کنند.

به دلیل گسترش روز افزون انواع فرش دستباف در بازار ایران و جهان باید در هنگام خرید این محصول نکات متعددی را مورد توجه فروشگاه اینترنتی فرش قرار دهید. با گسترش تولید فرش ماشینی، فرشهایی با طرحها و رنگهای متعدد و شانه و تراکم بالاتر وارد بازار شد که باعث محبوبیت فرشهای ماشینی شد. چطور ستاره کویر برند شد؟ سورنا ،تولید کننده ی فرش ماشینی در کشور ایران ،مفتخر به تولید محصولات با کیفیت و مرغوب، و جلب رضایت مشتریان در طول سالیان متمادی می باشد .گروه صنعتی سمندرخ با برند تجاری سورنا، با داشتن مدیرانی، با تجربه ی کاری 30 ساله، مشغول به تولید فرش های درجه یک در دسته های مختلف می باشد .سورنا با به کارگیری 60 نفر پرسنل متخصص در بخش مدیریت تولید فرش های ماشینی ،به تولید فرش ماشینی در سه دسته ی مجزای 1200 شانه ، 1000 شانه و 700 شانه مشغول است .

طرحها و نقشهای گلیم با فرش تفاوت دارد و سادهتر است.

قالی 1000 شانه دارای نخ های ظریف و نرمی می باشند . نخ پود: در تولید نخ های پود، از پنبه یا جوت استفاده می شود. فرش 1000 شانه در دو نوع 10 رنگ و 8 رنگ و با تراکم 3000 تولید می شود. خاب فرش در فرش های 1200 شانه کمتر از 1000 شانه است و ضخامت آن حدود 8 میلیمتر می باشد. همانطور که گفتیم، فاصله معرفی ماشین آلات بافت 1200 شانه با 1000 شانه کم بود و دستگاه های قالیبافی 1200 شانه فرصت کافی به فرش های 1000 شانه نداد تا به اندازه کافی جا بیافتد. فرش های 1200 شانه با همان دستگاه واندویل HCI X2 و با مدل جدید فرش هایی با تراکم 3600 تولید می کردند. اگر دنبال کیفیتی ایده ال و طرح هایی جذاب، هنرمندانه، و پیچیده هستید به شما فرش های دستباف شهری را پیشنهاد می کنم. فرش دستباف ایلیاتی بلوچ خصوصیات فرش افغان و فرش ترکمن را توامان دارد.

فرش نقش برجسته جز فرش های نفیس ایرانی است که خود انواع مختلفی دارد. گروه نساجی اطمینان طی سال ها فعالیت خود در صنعت نساجی کشور توانسته است در راستای تامین نیاز و سلیقه مشتریان با استفاده از پیشرفتهترین تکنولوژی های بافت دنیا و بهرهگیری از متخصصان مجرب، انواع فرشهای ماشینی را با تراکم بالا، در طرح ها و رنگ های مختلف تولید نماید. در فرش ماشینی، طرح جوشقان معمولا با دستگاه های درشت بافت تولید می شود. البته در بافت بعضی از فرشهای دستباف قشقایی از کتان نیز استفاده شده است. تلفیق طرحهای دستباف سنتی با مبلمان و دکوراسیون مدرن زیبایی خانه را افزون خواهد کرد.

بنا بر سنت های کلی عشایری، بافندگان این ایل گاهی نیز به بافت گلیم و خورجین و رو اسبی و غیره می پردازند. فرش های 1200 شانه در انواع 8 رنگ و 14 رنگ به تولید محصول می پردازند و انواع هایبالک (گل برجسته) و کف ساده آن در بازار وجود دارند. یکی از خاصیت های فرش های 1000 شانه این است که از فرش های 1200 شانه خاب بیشتری دارند و از طرفی تراکم بالاتری نسبت به فرش های 700 شانه دارند و این دو وجهه باعث محبوبیت آن برای کسانی شده که علاوه بر نشست و برخاست بر روی فرش، زیبایی و ریزبافتی فرش نیز برایشان مهم است.