انواع شیرهای صنعتی وبلاگ مهندسی مکانیکتاسیسات حرارتی و برودتی | کسری ساران

در این نوع شیر چون بندآور و نشیمنگاه آن طوری طراحی شده كه بطور سریع روی هم قرار می گیرند، بنابراین وسیله مناسبی است برای جریانهای كه مرتب باز وبسته می شوند. علاوه بر این هرگاه لازم باشد فشار سیال را در طول مسیر كم كنند از شیر ساچمه ای استفاده می كنند. درشیر ساچمه ای مسیر سیال به اندازه ٩٠ درجه انحراف پیدا كرده و سپس با یك انحراف ٩٠ درجه ای دیگر در مسیر خود جریان می یابد كه این انحراف باعث افت فشار می گردد.

  • همچنین این شیرها در اندازه‌های کوچک و فشارهای ضعیف در لوله کشی گاز منازل و برای آب گرم و سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • در یک تعریف کلی می‌توان گفت که شیرهای صنعتی وسیله‌ای به منظور قطع و وصل جریان، تنظیم جریان، انحراف جریان، کنترل فشار و میزان جریان، کنترل ایمنی خطوط لوله و تجهیزات فرایندیاست .
  • در مکان‌هایی خاص از شرایط بهره برداری جهت بکارگیری شیرها از دستگاه فرمان از راه دور استفاده می‌شود که به این حالت Rernote Control Operator می‌گویند.
  • “باترفلای ولو” یا شیر پروانه‌ای، که جزء دسته شیرهایی است که با چرخش °۹۰ مسیر سیال را باز و بسته می‌نمایند، دارای دیسک پروانه‌ای شکل است و علاوه بر بازوبسته نمودن مسیر، برای تنظیم جریان نیز استفاده می‌شود.
  • همچنین برای مشاوره فنی و خرید انواع شیرهای صنعتی با شماره‌های ما در اویلی کالا تماس حاصل فرمائید.
به تمامی ولوهایی که بدون نیاز به اپراتور دستی به صورت خودکار یا با دستور اتوماتیک plc یا کنترل از راه دور باز و بسته می شوند، شیر اتوماتیک گفته می شود. این شیر قابل تنظیم بوده و با توجه به فشار جاری، حرکت سیال داخل آن تنظیم می گیرد. به همین علت در مسیر عبور سیالی که تغییرات فشار ناگهانی در آن محتمل است از وجود این شیر استفاده می گردد. در نوع عمودی مسیر جریان مستقیم است و این شیر بیشتر در مکانی که قطع جریان به صورت فوری لازم باشد بکار می رود.

انواع شیرهای صنعتی وبلاگ مهندسی مکانیکتاسیسات حرارتی و برودتی | کسری ساران فعال‌سازی حرکت خطی المان مسدود کننده در این نوع شیر با جابجایی محوری یا دورانی عملگر صورت می‌گیرد. تصویر زیر، نمونه‌ای از یک ولو خطی در دو وضعیت باز و بسته را نمایش می‌دهد. یکی دیگر از انواع شیر دستی، شیر پروانه ای است که دارای ساختمانی ساده و بهترین نوع شیر برای جریان های زیاد است.

با توجه به اینکه این مدل شیرها آب بندی مناسبی دارند بنابراین انتخاب مناسبی برای فرآیندهایی با سیال گاز هستند. این مدل بسیار متنوع بوده و فشارهای تا ۷۰۰ بار و درجه حرارتهای تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد را پشتیبانی می‌کنند و رنج اندازه ای گسترده‌ای دارند. با کمک این مدل شیرها میتوان جریان مایعی که از طریق لوله عبور می‌کند را کنترل کرد. شیر صنعتی است که به وسیله‌ی دو قطعه‌ی موازی یا گوه‌ای که در بین نشیمن‌گاه قرار می‌گیرد باز و شیرآلات صنعتی شرکت بسته می‌شود.

انواع ولو بر اساس جنس مورد استفاده

شیرهای مکانیکی خودکار همانند سفتی ولو (Safety Valve)، فشار شکن و شیر یکطرفه، شیرآلاتی هستند که با تنظیم کالیبراسیون شیر یا با فشار شیر، سیال را عبور، قطع یا کاهش می دهند. در موقع لزوم می توان آن را با دست باز و بسته نمود و بدیهی است که در این حالت دیگر شیر کنترل نخواهد بود و فقط یک شیر معمولی است. در محفظه بالایی فنری روی میله اصلی قرار گرفته است که در جهت مخالف حرکت پیستون ایستادگی می کند. پس کافی است که فشاری بیشتر از نیروی ایستادگی فنر روی پیستون وارد آید تا شیر خودکار ایمنی باز شود و همین امر باعث سریع آزاد شدن آن می شود. در سایر شیرها محل ورود سیال به شیر مطرح نیست و می تواند از دو طرف آن باشد. از نظر کار شیر توپی کم و بیش مانند شیر دروازه ای عمل کرده، لیکن به جای صفحه ای که در مسیر جریان سیال بود، این عمل بوسیله جسم کروی شکل که در وسط آن مجرایی تعبیه شده است انجام می گیرد.

تعویض المنت آبگرمکن برقی ( عیب‌یابی در ۷ مرحله )