فرآوری چای | OkChay

فرآوری چای | OkChay انواع مختلف چای و تنوع در رنگ، طعم و عطر در این مرحله به وجود میاد. بسته به زمانی که برگ ها در معرض هوا قرار میگیرن، رنگ و خصوصیاتشون تغییر میکنه. چای سفید و چای سبز بدون اکسید شدن خشک میشن، به همین دلیل رنگ سبز برگ رو حفظ می کنن و طعم ملایمی دارن. این فرآیند بین 30 دقیقه تا 2 ساعت در اتاقی با دمای 26 درجه سانتی گراد ادامه پیدا میکنه. برای اکسید کردن برگ ها در خانه و تهیه چای دستی باید به رنگ برگ ها دقت کنید؛ وقتی رنگشون مسی شد، سریع شروع به خشک کردنشون کنید تا زیاد تر از حد اکسید نشن. در این کتاب، مجموعه‌ای از مطالب درباره شیمی و فرآوری چای، قهوه و کاکائو فراهم آمده است.

ارسال نظر لغو پاسخ

پس از یک سال تا یک سال و نیم آن‌ها به گیاهان چای ریشه‌دار تبدیل شده و کم‌کم وارد چرخه‌ی تولید چای می‌شوند. در بیشتر منابع، مبدأ چای، کشور چین و شمال هند و قدمت آن حدود پنج هزار سال ذکر شده است. چای از دورافتاده ‌ترین روستاهای خاور دور تا دورترین نقاط غرب آمریکا یکی از نوشیدنی‌های پر مصرف است. تی‌بالکا مرکز فروش چای سرگل بهاره با بهترین طعم و رنگ می باشد. نوع سوختی که برای حرارت دهی انتخاب می شود بر کیفیت چای اثر می گذارد، لذا زغال چوب بهترین گزینه بوده و چوب، برق، گاز، نفت و زغال سنگ در اولویتهای بعدی قرار دارند.

در شرق آسیا بسیاری برگ ها رو روی حصیر بامبو پهن میکنن و اجازه میدن در هوای آزاد به طور طبیعی برگ پلاسیده بشه و رطوبتش کم بشه. روش دیگه ای که در کارخانه ها، مخصوصا در کارخانه های گیلان انجام میشه؛ انتقال برگ با نوار نقاله رو مجفظه های بزرگی به نام (تراف) هست. محفظه تراف شبیه به یک مکعب مستطیل درازه که روش توری داره و روی این توری برگ چای پهن میشه و هوا از زیر این محفظه جریان پیدا میکنه، تا عمل کاهش رطوبت گیاه انجام بشه.

نظرات

همچنین، فرآیند خشک کردن می تواند بسیار ملایم باشد تا از ایجاد هرگونه تغییر طعم جلوگیری عطر چای شود. به عنوان مثال، چای سفید معمولاً به تدریج پخته می شود که خشک کردن سنتی در آفتاب بهترین روش آن است. مخصوصاً برای اولانگ ها، از دست دادن لحظه درست می تواند به معنای خراب کردن چای یا ساختن چیزی کاملاً متفاوت با آنچه در نظر گرفته شده است باشد.

  • گیاه چای در خاک‌های اسیدی، آب و هوای نسبتاً گرم و در نقاطی که بارندگی، زیاد است رویش بهتری دارد.
  • برگ های چای در خشک کن های مخصوصی قرار می گیرند که دارای دو صفحه گرم شونده تا دمای ۱۶۰ درجه سلسیوس می باشد.
  • در مطالعات آزمایشگاهی محققان ژاپنی پی بردند که چای با پیشگیری از تشکیل پلاک دندانی برخی باکتری‌های دندانی را که می‌توانند باعث بیماری لثه شوند، نابود می‌کند.