تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟ کلینیک تخصصی قلب نگار مشهد | fanbaz

حمله‌ی قلبی خاموش نوعی از حمله‌ی قلبی است که با علائم واضحی همچون تنگی نفس، حالت تهوع یا درد قفسه سینه همراه نیست. دکتر محمد تقی پور در زمینه های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و استنتینگ عروق قلب و عروق محیطی و کاروتید، اکوکاردیوگرافی و نوار قلب و درمان سایر مشکلات قلبی آماده خدمت رسانی به بیماران گرامی می باشد. اگر مشکلات قلبی بیمار اغلب در طول ورزش و حرکت رخ دهد، پزشک امکان دارد بخواهد در طول یکECGبیمار بر روی تردمیل راه برود و یا بر روی دوچرخه ثابتی پدال بزند.

تست ورزش یا استرس

برای یک بررسی سریع، اگر موج T پس از نیمه راه بین دو کمپلکس QRS متوالی باشد QTc طولانی شده است. اگر موج P با QRS همراهی نداشته باشد نشان از بلوک کامل قلبی است. به عنوان مثال برای انحنای منفی x میلی متر به سمت بالا یا برای انحنای مثبت x میلی متر به سمت پایین علامت‌گذاری می‌کنیم. اگر لید ۱ انحنای منفی داشته باشد و لید avf مثبت باشد محور قلب انحراف به راست دارد که به آن right axis deviation یا RAD می‌گویند. به عنوان یک قانون کلی اگر انحنا در لید ۱ و avf مثبت باشد، محور قلب نرمال است. به طور معمول و حالت استاندارد کاغذ با سرعت ۲۵ میلی متر بر ثانیه حرکت می‌کند و هر مربع بزرگ معادل ۰.۲ ثانیه و هر مربع کوچک معادل ۰.۰۴ ثانیه است.

تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟ کلینیک تخصصی قلب نگار مشهد | fanbaz بعضی از افراد برای بررسی تپش قلب خود از نرم افزار نوار قلب یا ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کنند. دقت کنید این ابزارها، جایگزین درستی برای معاینه پزشکی نیستند. اگر فرد نگران سلامت قلب خود است، باید با یک متخصص قلب و عروق مشورت کند.

  • اگر در رگ‌های قلب انسداد یا گرفتگی وجود داشته باشد که موجب درد در ناحیه سینه یا حملات قلبی در بیمار شود.
  • بر طبق استاندارد، ۱۰ میلی‌متر در ارتفاع برابر با ۱ میلی‌ولت فنباز است.
  • نوار قلب غیر طبیعی؛ EKG مشکل دار همیشه به معنای وجود مشکلات قلبی نیست.

در طول انجام تست بیمار می‌تواند به صورت عادی تنفس کند اما در تمام مدت تست باید روی تخت بماند و حرکت نکند زیرا هر گونه لرزش یا حرکت ممکن است باعث اختلال در نتیجه تست شود. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، الکتروکاردیوگرام در مطب پزشک یا در بیمارستان توسط پزشک یا تکنسین‌های متخصص انجام می‌شود. این مجموعه از تعدادی موج تشکیل شده است که در کنار هم دپلاریزاسیون بطنی را نمایش می‌دهند. بازه طول این مجموعه از ۰٫۰۶ ثانیه تا ۰٫۱۰ ثانیه اندازه‌گیری شده است. کمپلکس QRS براساس لیدهای متفاوت می‌تواند نمایش متفاوتی داشته باشد.

تشخیص بیماری های قلبی با نوار قلب